Geschiedenis Silverstone

In de streek van Northamptonshire ligt het vol met vliegvelden uit de tweede wereldoorlog. Van daaruit bestookten de Engelsen en de Amerikanen de Duitse bezetter. Na de oorlog lagen al deze vliegvelden er al snel verlaten bij. Eén van die vliegvelden was Silverstone. Het was eigenlijk maar een trainingskamp en lang niet zo gekend als de andere vliegvelden uit de buurt. Kort na de oorlog werd Silverstone echter ontdekt door enkele racefanaten, die op zoek waren naar een plaats om wat raceplezier te beleven. De eerste races werden illegaal verreden. De legende wil zelfs dat de eerste race stopgezet moest worden omdat een deelnemer een aanrijding had met een schaap.

Door het gebruik van de landingsbaan was het een erg snel circuit. Het werd al snel populair bij de racefans. Toen de Koninklijke Automobiel Club (RAC) op zoek ging naar een locatie voor de Grand Prix van Groot-Brittannië (in 1948) kwamen ze bij Silverstone terecht. Dit bleek vooral de goedkoopste oplossing te zijn en de RAC huurde het circuit af. Jimmy Brown werd aangesteld als ‘Track Manager’ en moest de race organiseren. De pitsboxen werden geplaatst aan de ‘Farm’. De lengte van één ronde bedroeg 5,9 km. Het circuit had de vorm van een zandloper. Het was een eenvoudig circuit, maar de Britten wilden vooral plezier beleven aan het racen na de donkere periode van de oorlog. De race werd een enorm succes. Gigi Villoresi win in een Maserati de eerste race voor Alberto Ascari. In 1949 was de lay-out al aangepast. De nieuwe lay-out zou tot in de jaren ’90, weliswaar met enkele kleinere aanpassingen meegaan. In 1949 jaar werd de F1 race gesponsord door de Daily Express en de wedstrijd kreeg de naam ‘International Trophy’.

De eerste start in Silvestone (1950)

Silverstone werd in 1950 het toneel van de allereerste Grand Prix Formule 1 van het nieuw opgerichte wereldkampioenschap. Koning George VI was net als duizenden anderen getuige van het gevecht om de overwinning. Dat jaar was het vooral Alfa Romeo tegen de rest van het veld. Giuseppe Farina, de latere wereldkampioen, won voor Luigi Fagioli en Reg Parnell.

In 1951 liet de RAC de huur over aan de BRDC (Britisch Racing Drivers Club) en deze zorgde voor een versnelde ontwikkeling van het circuit. De Grand Prix werd verplaatst naar juli en de Internatrional Trophy werd het topevenement in de lente. De pits werd verplaatst van de ‘Farm’ naar het rechte stuk tussen Woodcote en Copse. Dit was een voordeel omdat men dan ook op het korte circuit kon racen, daarbij gebruik makende van de pitsboxen.

Silverstone bleef de thuishaven van de Grand Prix van Groot-Brittannië tot 1954. Vanaf dat moment moest het de Grand Prix delen met Aintree. Vanaf 1963 werd de plaats van Aintree ingenomen door Brands Hatch. Op beide circuits was er buiten de Formule 1 nog heel wat andere bedrijvigheid te bespeuren. Bovendien werd Silverstone erg vaak gebruikt door de Formule 1 teams om er hun wagens te testen.

In 1971 werd de BRDC eigenaar van het volledige domein in Silverstone. Er werd een nieuw pitcomplex opgetrokken en na een zwaar ongeval bij de start van de race in 1973 werd er een chicane aangelegd in Woodcote corner. De chicane werd trouwens een extra plaats waar men kon inhalen, en waar er vele interessante duels werden uitgevochten.

Door de vele races moest de baan in 1979 een volledig nieuwe asfaltlaag krijgen. De gemiddelde snelheid over 1 ronde was al opgelopen tot meer dan 230 km/u. In 1985 reed Rosberg tijdens de kwalificatie met een gemiddelde snelheid van bijna 259 km/u.

De snelheden werden te hoog en in 1987 werd er beslist om een extra bocht voor Woodcote chicane te creëren, met uiteraard als doel de wagens te vertragen. In 1992 werd het volledige infield gedeelte hertekent, net als Becketts en werd er een trager gedeelte tussen Stowe en Club Corners, Vale genaamd toegevoegd. Sindsdien heeft de baan alleen nog kleine wijzigingen ondergaan.

Een luchtbeeld van Silverstone

De BRDC is er in geslaagd om net naast de baan een industrieel autosportpark te creëren. Daardoor is het altijd druk op Silverstone met testen en racescholen die er druk doende zijn hun piloten op te leiden. Er kunnen verschillende configuraties van het circuit gebruikt worden en zelfs de aanleg van een ovaal is al ter sprake gekomen, al is dit nog niet uitgevoerd.

Dat de BRDC enorme inspanningen doet om de baan up-to-date te houden staat buiten kijf. De lokale overheden blinken op Silverstone echter alleen maar uit door hun laksheid. Der toegangswegen zijn ontoereikend net als de parkings. Daardoor worden de VIP’s via helikopters naar de wedstrijd gevlogen. De vlieghaven van Silverstone is enkele dagen per jaar de drukste ter wereld.

In 1999 probeerde men het circuit te kopen, maar de BRDC kon de poging afslaan. Ondanks dat kwam de Grand Prix van Groot-Brittannië op de helling te staan omdat Brands Hatch een contract had afgesloten om de race te organiseren vanaf 2002. Brands Hatch kon echter het circuit niet Formule 1 waardig maken tegen die tijd en OCTAGON, de eigenaar van Brands Hatch, huurde Silverstone dan maar af voor de organisatie van de Grand Prix van Groot-Brittannië. Octagon kondigde meteen een belangrijke investering aan om de toegangswegen en de parkings te verbeteren. Toch zijn alle problemen in Silverstone nog niet van de baan. Octagon zit nu zelf in de financiële problemen en kan voorlopig geen geld meer investeren in de verdere uitbouw van Silverstone en zijn omgeving. Toch gelooft niemand in een scenario waarbij Silverstone van de Formule 1 kalender zal gehaald worden.

Begin oktober 2005 kwam het volgende nieuws naar boven: 

De British Racing Drivers’ Club zou bijna 1 miljard euro investeren in zijn circuit Silverstone. Met het vernieuwen en uitbreiden van de faciliteiten wil de BRDC de F1 in Silverstone houden.

Op 11 februari 2010 werd bekendgemaakt dat de Formule 1 vanaf 2010 op de nieuwe lay-out zal gaan rijden. Hierdoor vallen er 5 bochten weg tegenover het traditionele Grand Prix circuit maar heeft het circuit er wel 6 nieuwe bij. Het circuit is nu 760 meter langer. Er zullen nu nog maar 52 ronden worden verreden over het circuit.

In 2011 is de start- en finishlijn verlegd naar een ander recht stuk. Er is ook een geheel nieuw pitcomplex aangelegd naast die nieuwe start- en finishlijn. De oude pits bestaat nog steeds en wordt nog gebruikt voor enkele kampioenschappen.

Wil je meer weten over Silverstone? Ga dan een kijkje nemen op de officiële website van het circuit: http://www.silverstone-circuit.co.uk/ 

TOTAAL AANTAL GRANDS PRIX EERSTE GRAND PRIX LAATSTE GRAND PRIX
48 13/05/1950 06/07/2014

LAY-OUT VAN HET CIRCUIT VAN 2010 TOT 2014

WELKE RACES WERDEN HIER VERREDEN?

DATUM GP LENGTE 1 RONDE AANTAL RONDEN TOTALE AFSTAND OVERWINNING
06/07/2014 5.891 meter 52 306,227 km Lewis Hamilton
30/06/2013 5.891 meter 52 306,227 km Nico Rosberg
08/07/2012 5.891 meter 52 306,227 km Mark Webber
10/07/2011 5.891 meter 52 306,227 km Fernando Alonso
11/07/2010 5.891 meter 52 306,198 km Mark Webber

LAY-OUT VAN HET CIRCUIT VAN 1997 TOT 2009

WELKE RACES WERDEN HIER VERREDEN?

DATUM GP LENGTE 1 RONDE AANTAL RONDEN TOTALE AFSTAND OVERWINNING
21/06/2009 5.141 meter 60 308,355 km Sebastian Vettel
06/07/2008 5.141 meter 60 308,355 km Lewis Hamilton
08/07/2007 5.141 meter 59 303,214 km Kimi Räikkönen
11/06/2006 5.141 meter 60 308,355 km Fernando Alonso
10/07/2005 5.141 meter 60 308,355 km Juan Pablo Montoya
11/07/2004 5.141 meter 60 308,460 km Michael Schumacher
20/07/2003 5.141 meter 60 308,460 km Rubens Barrichello
07/07/2002 5.141 meter 60 308,460 km Michael Schumacher
15/07/2001 5.140 meter 60 308,400 km Mika Hakkinen
23/04/2000 5.140 meter 60 308,400 km David Coulthard
11/07/1999 5.140 meter 60 308,400 km David Coulthard
12/07/1998 5.140 meter 60 308,400 km Michael Schumacher
13/07/1997 5.140 meter 59 303,260 km Jacques Villeneuve

LAY-OUT VAN HET CIRCUIT VAN 1994 TOT 1996

WELKE RACES WERDEN HIER VERREDEN?

DATUM GP LENGTE 1 RONDE AANTAL RONDEN TOTALE AFSTAND OVERWINNING
14/07/1996 5.072 meter 61 309,392 km Jacques Villeneuve
16/07/1995 5.057 meter 61 308,477 km Johnny Herbert
10/07/1994 5.057 meter 60 303,420 km Damon Hill

LAY-OUT VAN HET CIRCUIT VAN 1991 TOT 1993

WELKE RACES WERDEN HIER VERREDEN?

DATUM GP LENGTE 1 RONDE AANTAL RONDEN TOTALE AFSTAND OVERWINNING
11/07/1993 5.226 meter 59 308,334 km Alain Prost
12/07/1992 5.226 meter 59 308,334 km Nigel Mansell
14/07/1991 5.226 meter 59 308,334 km Nigel Mansell

LAY-OUT VAN HET CIRCUIT VAN 1987 TOT 1990

WELKE RACES WERDEN HIER VERREDEN?

DATUM GP LENGTE 1 RONDE AANTAL RONDEN TOTALE AFSTAND OVERWINNING
15/07/1990 4.778 meter 64 305,792 km Alain Prost
16/07/1989 4.778 meter 64 305,792 km Alain Prost
10/07/1988 4.778 meter 65 310,570 km Ayrton Senna
12/07/1987 4.778 meter 65 310,570 km Nigel Mansell

LAY-OUT VAN HET CIRCUIT VAN 1975 TOT 1985

WELKE RACES WERDEN HIER VERREDEN?

DATUM GP LENGTE 1 RONDE AANTAL RONDEN TOTALE AFSTAND OVERWINNING
21/07/1985 4.719 meter 65 306,735 km Alain Prost
16/07/1983 4.719 meter 67 316,173 km Alain Prost
18/07/1981 4.719 meter 68 320,892 km John Watson
14/07/1979 4.719 meter 68 320,892 km Clay Regazzoni
17/07/1977 4.719 meter 68 320,892 km James Hunt
19/07/1975 4.719 meter 56 264,264 km Emerson Fittipaldi

LAY-OUT VAN HET CIRCUIT VAN 1952 TOT 1973

WELKE RACES WERDEN HIER VERREDEN?

DATUM GP LENGTE 1 RONDE AANTAL RONDEN TOTALE AFSTAND OVERWINNING
14/07/1973 4.711 meter 67 315,637 km Peter Revson
17/07/1971 4.711 meter 68 320,348 km Jackie Stewart
19/07/1969 4.711 meter 84 395,724 km Jackie Stewart
15/07/1967 4.711 meter 80 376,880 km Jim Clark
10/07/1965 4.711 meter 80 376,880 km Jim Clark
20/07/1963 4.711 meter 82 386,302 km Jim Clark
16/07/1960 4.711 meter 77 362,712 km Jack Brabham
19/07/1958 4.711 meter 75 353,291 km Peter Collins
14/07/1956 4.711 meter 101 475,811 km Juan Manuel Fangio
17/07/1954 4.710,5 meter 90 423,949 km Jose Froilan Gonzalez
18/07/1953 4.710,5 meter 90 423,949 km Alberto Ascari
19/07/1952 4.710,5 meter 85 400,397 km Alberto Ascari

LAY-OUT VAN HET CIRCUIT VAN 1950 TOT 1951

WELKE RACES WERDEN HIER VERREDEN?

DATUM GP LENGTE 1 RONDE AANTAL RONDEN TOTALE AFSTAND OVERWINNING
14/07/1951 4.649 meter 90 418,446 km Jose Frolian Gonzalez
13/07/1950 4.649 meter 70 325,430 km Nino Farina