Geschiedenis Suzuka

Het circuit van Suzuka werd gebouwd in 1962 en was oorspronkelijk bedoeld als testbaan voor de motoren van Honda. Het is gelegen op zo’n 50 kilometer afstand van Nagoya, de derde stad van Japan. John Hugenholz, die ook de circuits van Zandvoort en Jarama had ontworpen was ook hier aan het werk geweest. De baan, die met een lengte van 3,64 mijl, was uiteraard kort bij de fabrieken van Honda gelegen. Het is trouwens een onderdeel van een attractiepark, dat samen met de uitbouw van het circuit meegroeide. Vandaag de dag zijn er grote zwembaden, ijsbanen, monorails, en veel veel meer.

De eerste Grand Prix van Japan had plaats in Suzuka in 1963. Het was een race voor sportcars en de wedstrijd werd gewonnen door de jonge Brit Peter Warr. Later werd deze Peter Warr de sterke man achter het Lotus team na de dood van Colin Chapman. De Grand Prix van Japan bleef tot 1969 een race voor sportcars. Tussen 1971 en 1975 was het een race voor Formule-2 wagens. De Formule 1 kwam een eerste keer naar Japan in 1976, maar niet naar Suzuka, maar wel naar Fuji. Pas in 1987 werd de invloed van Honda succesvol. De baan was op dat moment wat trager gemaakt dan bij het originele ontwerp, maar het bleef een grote uitdaging voor de coureurs om er op te gaan racen. Gerhard Berger won trouwens de eerste F1-race in Suzuka met een Ferrari.

De eerste bocht is snel en niet makkelijk te nemen. Kort daarna volgt een serie van opeenvolgende vloeiende bochten. Nog belangrijk om weten is dat Suzuka een circuit is in een acht-vorm. Op het einde van de ronde volgt nog de snelle maar gevaarlijke 130R bocht, die onlangs nog werd aangepast, net als de chicane net voor het oprijden van het rechte eind.

Op racegebied waren en al enkele dramatische gebeurtenissen te beleven. In 1987 crashte Nigel Mansell tijdens de kwalificatie waardoor hij niet kon deelnemen aan de race. Hij moest er de titel laten aan Nelson Piquet In 1989 reden teamgenoten Prost en Senna elkaar aan op enkele ronden van het einde. Senna kon nog verder rijden maar werd later gediskwalificeerd. Alain Prost was daardoor zeker van de wereldtitel. Het jaar erop waren de rollen omgekeerd. In de eerst bocht na de start reden beide kemphanen elkaar van de baan. Deze keer won Senna de wereldtitel. Een jaar later werd Senna opnieuw op Suzuka wereldkampioen nadat zijn directe rivaal Nigel Mansell al vroeg in de race van de baan vloog.

1994 zag een uiterst natte race, waarbij meerdere coureurs  van de baan of tegen de muur spinde. Er werd zelfs een code rood gegeven, nadat Martin Brundle bij zijn crash tegen een trackmarshall was gegleden, die zelf bezig was de gecrashte Footwork van Gianni Morbidelli  te verplaatsen. De race werd uiteindelijk in twee manches verdeeld en de winnaar zou degene zijn die over die 2 races de volledige afstand had verreden in de minste tijd. Damon Hill won uiteindelijk en wist zo de titelstrijd spannend te houden tot aan de laatste race. In 1995 won Benetton de constructeurstitel na de zege van wereldkampioen Michael Schumacher en de derde plaats van Johnny Herbert, terwijl beide coureurs van Williams uitvielen. Damon Hill won in 1996 de wereldtitel op Suzuka en Mika Hakkinen behaalde zijn 2 wereldtitels op het Japanse circuit.

Het jaar 2000 zag Michael Schumacher in zijn Ferrari het wereldkampioenschap voor zich opeisen na een klassiek titelduel met Hakkinen op Suzuka en in 2003 won de Duitser er zijn zesde wereldtitel na een moeizame race, waarin hij slechts 8ste werd, maar concurrent Kimi Raikkonen de race niet wist te winnen, wat nodig was voor de titel. Raikkonen won de race wel in 2005 na vanaf plaats 17 te zijn gestart in een geweldige race waarin ook Fernando Alonso furore wist te maken met knappe inhaalacties. De kers op de als zo rijkgevulde taart was de passeerbeweging van Raikkonen op Fisichella in de laatste ronde in bocht 1, een fraai apotheose van een mooie race. In 2006 gaf de motor van Schumacher’s Ferrari de geest en gaf zo Fernando Alonso de winst in de race en praktisch ook de wereldtitel, al was deze nog niet beslist in de praktijk.

Het circuit van Suzuka was 2 jaar daarna absent van de kalender ten koste van de Fuji Speedway, maar keerde in 2009 weer terug als gastheer van de Japanse GP. Door de komst en herintroductie van verschillende GP’s, verschoof Suzuka meer naar voren op de kalender en daardoor werd de wereldtitel na de terugkeer nog maar één keer op het circuit beslist. Sebastian Vettel had in 2011 aan een derde plaats voldoende om zijn tweede wereldtitel veilig te stellen en in 2012 behaalde thuisrijder Kamui Kobayashi een mooie derde plaats in de Sauber.

De race in 2014 zal echter voor altijd een donker hoofstuk zijn in de geschiedenis van Suzuka. Marussia-coureur Jules Bianchi gleed tegen een bergingsvoertuig aan, die de gestrande Sauber van Adrian Sutil aan het wegbergen was. De Fransman knalde er met de cockpit eerst er tegenaan en raakte zwaargewond aan het hoofd. 9 maanden later echter zou de Fransman aan zijn verwondingen overlijden en werd daarmee de eerste coureur die aan de gevolgen van een ongeluk in een GP-evenement zou overlijden sinds Ayrton Senna in 1994.

Voor wie op de hoogte wil blijven van toekomstige races of meer informatie wilt weten over Suzuka kan terecht op deze site. http://www.suzukacircuit.jp/en/

TOTAAL AANTAL GRANDS PRIX EERSTE GRAND PRIX LAATSTE GRAND PRIX
26 01/11/1987 05/10/2014

LAY-OUT VAN HET CIRCUIT VAN 2003 TOT 2014

WELKE RACES WERDEN HIER VERREDEN?

DATUM GP LENGTE 1 RONDE AANTAL RONDEN TOTALE AFSTAND OVERWINNING
05/10/2014 5.807 meter 44 255,208 km Lewis Hamilton
13/10/2013 5.807 meter 53 307,471 km Sebastian Vettel
07/10/2012 5.807 meter 53 307,471 km Sebastian Vettel
09/10/2011 5.807 meter 53 307,471 km Jenson Button
10/10/2010 5.807 meter 53 307,471 km Sebastian Vettel
04/10/2009 5.807 meter 53 307,573 km Sebastian Vettel
08/10/2006 5.807 meter 53 307,573 km Fernando Alonso
09/10/2005 5.807 meter 53 307,573 km Kimi Räikkönen
10/10/2004 5.807 meter 53 307,573 km Michael Schumacher
12/10/2003 5.807 meter 53 307,573 km Rubens Barrichello

LAY-OUT VAN HET CIRCUIT IN 2002

WELKE RACES WERDEN HIER VERREDEN?

DATUM GP LENGTE 1 RONDE AANTAL RONDEN TOTALE AFSTAND OVERWINNING
13/10/2002 5.821 meter 53 308,317 km Michael Schumacher

LAY-OUT VAN HET CIRCUIT VAN 1987 TOT 2001

WELKE RACES WERDEN HIER VERREDEN?

DATUM GP LENGTE 1 RONDE AANTAL RONDEN TOTALE AFSTAND OVERWINNING
14/10/2001 5.859 meter 53 310,331 km Michael Schumacher
08/10/2000 5.864 meter 53 310,596 km Michael Schumacher
31/10/1999 5.864 meter 53 310,596 km Mika Hakkinen
01/11/1998 5.864 meter 51 299,868 km Mika Hakkinen
12/10/1997 5.864 meter 53 310,596 km Michael Schumacher
13/10/1996 5.864 meter 52 304,718 km Damon Hill
29/10/1995 5.864 meter 53 310,588 km Michael Schumacher
06/11/1994 5.864 meter 50 293,200 km Damon Hill
24/10/1993 5.864 meter 53 310,792 km Ayrton Senna
25/10/1992 5.864 meter 53 310,792 km Riccardo Patrese
20/10/1991 5.864 meter 53 310,792 km Gerhard Berger
21/10/1990 5.859 meter 53 310,527 km Nelson Piquet
22/10/1989 5.859 meter 53 310,527 km Allessandro Nannini
30/10/1988 5.859 meter 51 298,809 km Ayrton Senna
01/11/1987 5.859 meter 51 298,809 km Gerhard Berger