Geschiedenis Zandvoort

Nederland is op het gebied van autosport maar een klein land. De autosportgeschiedenis is dan ook totaal geschreven op één enkel circuit, namelijk Zandvoort.  Het stadje Zandvoort is gelegen in de duinen aan de kustlijn van Nederland, kort bij de hoofdstad van de tulpen, Haarlem. In de jaren ’30 waren er al kleine races op een stratencircuit in Zandvoort. De legende wil dat de burgemeester van Zandvoort er in geslaagd is om zijn mensen in Nederland te houden ipv naar Duitsland  teLAYOUTlay-out_Zandvoort.htmmoeten gaan werken. Hij had het voostel om een weg aan te leggen door de duinen. Deze weg konden de Duitsers dan gebruiken om parades te houden eens ze de overwinning binnen hadden. Later werden nog meer wegen aangelegd in de duinen.Na de oorlog werden sommige van deze wegen breder gemaakt en verbonden met elkaar. Het eerste racecircuit was een feit in Zandvoort. Het werd ontworpen door John Hugenholz met de hulp van een groep officials van de Koninklijke Nederlandse Motorsportvereniging. Ze hadden wel advies gekregen van Boy Sammy Davis, die de 24 uur van Le Mans had gewonnen in 1927. De eerste race op het circuit vond plaats in 1948. De Grand Prix van Zandvoort werd gewonnen door Prince Bira in een oude Maserati. Tony Rolt en Reg Parnell vervolledigden het podium. Het jaar erna werd er opnieuw een race gehouden, en wel onder de toen geldende F1-regels. Gigi Villoresi won in een Alfa Romeo. In 1950 werd de naam van de race veranderd in Grand Prix van Nederland, en in 1952 werd de race een onderdeel van het Wereldkampioenschap Formule 1. Vanaf die dag werd de Nederlands Grand Prix een vaste wedstrijd in de strijd om het wereldkampioenschap tot het jaar 1985. De baan stond er om bekend dat het de rijdercapaciteiten naar boven liet komen. Als we naar de winnaars gaan kijken zien we dat Jim Clark vier maal won, Jackie Stewart drie maal en ook Niki Lauda won drie maal op Zandvoort. Autosportliefhebbers zullen misschien de opmerkelijke ronde van Gilles Villeneuve nog herinneren op drie wielen in 1979. De eerste bocht na het rechte stuk, de Tarzanbocht, was altijd erg opwindend en daar lag ook de kans om een inhaalmanoeuvre te plegen. Helaas waren er, zoals op elk circuit, ook mindere momenten voor Zandvoort. In 1970 stierf Piers Courage bij een crash met zijn De Tomaso. In 1973 stierf de jonge Brit Roger Williamson in een zee van vuur, en dit ondanks de inspanningen van zijn college coureur David Purley. Enkele coureurs ontsnapten wonderwel aan de dood. Zo was er Derek Daly die in de Tarzanbocht in 1980 met zijn Tyrrell bovenop de vangrail lande.

 

Roger Williamson vindt de dood in 

deze brandende wagen.

 

In de jaren ’80 waren het vooral protestgroepen die het milieu (en vooral het lawaai) als reden inriepen om het circuit de laten sluiten. Er werden delen van het oude circuit verkocht. Er werden duinen aangelegd die het lawaai voor het vakantiecentrum moest behoeden. Het nieuwe, en veel kortere circuit was niet direct een succes en al vrij snel werden er plannen gemaakt om het circuit zo goed en zo kwaad het kon te herstellen in zijn vroegere glorie. Deze werkzaamheden zijn ondertussen achter de rug en in stilte hoopt men nog steeds op een terugkeer van de Formule 1. Toch wordt er op het circuit opnieuw vrij veel races georganiseerd met als belangrijkste zeker het weekeinde dat de DTM serie op bezoek komt. Maar ook zovele jaren later is de milieubeweging nog steeds actief bezig om het circuit zo weinig mogelijk racedagen te bezorgen.Het laatste nieuws omtrent het circuit van Zandvoort kan je lezen op hun officiële website: www.circuit-zandvoort.nl

TOTAAL AANTAL GRANDS PRIX EERSTE GRAND PRIX LAATSTE GRAND PRIX
30 17/08/1952 20/08/1985

LAY-OUT VAN HET CIRCUIT VAN 1980 TOT 1985

WELKE RACES WERDEN HIER VERREDEN?

DATUM GP LENGTE 1 RONDE AANTAL RONDEN TOTALE AFSTAND OVERWINNING
25/08/1985 4.252 meter 70 297,640 km Niki Lauda
26/08/1984 4.252 meter 71 301,892 km Alain Prost
28/08/1983 4.252 meter 72 306,144 km Rene Arnoux
03/07/1982 4.252 meter 72 306,144 km Didier Pironi
30/08/1981 4.252 meter 72 306,144 km Alain Prost
31/08/1980 4.252 meter 72 306,144 km Nelson Piquet

LAY-OUT VAN HET CIRCUIT VAN 1973 TOT 1979

WELKE RACES WERDEN HIER VERREDEN?

DATUM GP LENGTE 1 RONDE AANTAL RONDEN TOTALE AFSTAND OVERWINNING
26/08/1979 4.226 meter 75 316,950 km Alan Jones
27/08/1978 4.226 meter 75 316,950 km Mrio Andretti
28/08/1977 4.226 meter 75 316,950 km Niki Lauda
29/08/1976 4.226 meter 75 316,950 km James Hunt
22/06/1975 4.226 meter 75 316,950 km James Hunt
23/06/1974 4.226 meter 75 316,950 km Niki Lauda
29/07/1973 4.226 meter 72 304,272 km Jackie Stewart

LAY-OUT VAN HET CIRCUIT VAN 1952 TOT 1971

WELKE RACES WERDEN HIER VERREDEN?

DATUM GP LENGTE 1 RONDE AANTAL RONDEN TOTALE AFSTAND OVERWINNING
20/06/1971 4.193 meter 70 293,150 km Jacky Ickx
21/06/1970 4.193 meter 80 335,440 km Jochen Rindt
21/06/1969 4.193 meter 90 377,370 km Jackie Stewart
23/06/1968 4.193 meter 90 377,370 km Jackie Stewart
04/06/1967 4.193 meter 90 377,370 km Jim Clark
24/07/1966 4.193 meter 90 377,370 km Jack Brabham
18/07/1965 4.193 meter 80 335,440 km Jim Clark
24/05/1964 4.193 meter 80 335,440 km Jim Clark
23/06/1963 4.193 meter 80 335,440 km Jim Clark
20/05/1962 4.193 meter 80 335,440 km Graham Hill
22/05/1961 4.193 meter 75 314,475 km Wolfgang Von Trips
06/06/1960 4.193 meter 75 314,475 km Jack Brabham
31/05/1959 4.193 meter 75 314,475 km Jo Bonnier
26/05/1958 4.193 meter 75 314,475 km Stirling Moss
19/06/1955 4.193 meter 100 419,300 km Juan Manuel Fangio
07/06/1953 4.193 meter 90 377,370 km Alberto Ascari
17/08/1952 4.193 meter 90 377,370 km Alberto Ascari