Geschiedenis Zolder

Het circuit van Terlamen is gelegen in de gemeente Zolder in het Vlaams sprekende gedeelte van België. Het werd gebouwd in het begin van de jaren ’60. De eerste wedstrijd werd gereden in 1965. In de buurt van het circuit loopt ook het bekende Albertkanaal.

In 1966 werd de eerste belangrijke Internationale race gereden op Zolder. Het was een Formule 2 race dewelke gewonnen werd door Jack Brabham. In eerste instantie was Zolder een erg snel circuit, maar door toevoeging van twee chicanes werd het circuit een stuk veiliger, maar helaas ook een stuk saaier. Nadat Spa-Francochamps in 1971 van de F1 kalender werd geweerd, kwam de Formule 1 naar Zolder. Het moest in eerste instantie de GP van België wel delen met Nijvel (1974). De eerste Grand Prix Formule 1 werd in 1973 gehouden. De organisatoren maakte er echter al meteen een potje van. Door te laat uitgevoerde werken aan het wegdek, was dat wegdek niet volledig hard bij het begin van de oefenritten. Het resultaat was dat er putten in het wegdek werden gereden door de F1 wagens. Omdat er rijdersorganisatie onder deze omstandigheden niet wilden racen werd er tijdens de nacht koortsachtig gewerkt om de opgelopen schade te herstellen. De herstellingen bleken goed uitgevoerd te zijn en de race kon gelukkig doorgaan. Het waren de Tyrrells van Jackie Stewart en François Cevert die een één-twee scoorden voor hun team. In 1975 en 1976 werd de race gewonnen door Niki Lauda. In 1977 won Gunnar Nilsson zijn enige F1 wedstrijd in een Lotus. In 1980 scoorde Didier Pironi in een Ligier zijn allereerste F1 overwinning. In 1981 werd het evenement gekenmerkt door enkele verschillende, los van elkaar staande, incidenten. Er werd een mecanicien gedood in de pitlane, er was een rijdersstaking en een ernstig ongeval bij de start waar een mecanicien tussen de twee wagens van Arrows werd geplet.

Maar Zolder zal voor altijd in het geheugen van de F1 fans staan gegrift als de plaats waar de Canadese legende Gilles Villeneuve op 8 mei 1982 het leven liet. Tijdens de kwalificatie reed hij achterop de March van Jochen Mass. Deze was bezig met het rijden van een (trage) uitloopronde. De Ferrari van Villeneuve werd in de lucht gekatapulteerd en Gilles werd uit zijn wagen geslingerd. Hij belandde aan de overkant van de baan en bleek op slag dood. De bocht waar het ongeval gebeurde is later naar hem genoemd.

Op het moment van deze foto is Gilles al 

uit zijn wagen gekatapulteerd

Al van voor de dood van Villeneuve was het circuit niet echt geliefd bij de coureurs. Na het dramatische ongeval verdween het circuit van de Internationale racescène. In 1983 verhuisde de Grand Prix van België terug naar Spa-Francorchamps dat ondertussen een volledige facelift had ondergaan. In 1984 kwam het F1 circus een laatste keer langs in Zolder. De overwinning was voor Michele Alboreto in een Ferrari. In 1986 werd er aan het circuit van Zolder naarstig gewerkt om verbeteringen aan te brengen. Er werden meer veiligheidszones ingebouwd, en vele bochten werden heraangelegd. De bedoeling was om de Grand Prix van België terug naar Zolder te halen, maar dat bleek niet haalbaar, ondanks dat ook Spa in 1985 problemen bleek te hebben met het wegdek. De Grand Prix werd er zelfs uitgesteld tot later op het jaar. Zolder bleef echter wel vele Internationale wedstrijden houden, en dat tot op de dag van vandaag.

De laatste informatie kan je vinden op de officiële site van het circuit: www.circuit-zolder.be

TOTAAL AANTAL GRAND PRIX EERSTE GRAND PRIX LAATSTE GRAND PRIX
10 20/05/1963 29/04/1984
LAY-OUT VAN HET CIRCUIT VAN 1975 TOT 1984
WELKE RACES WERDEN ER HIER GEREDEN?
DATUM GP LENGTE 1 RONDE AANTAL RONDEN TOTALE AFSTAND OVERWINNING
29/04/1984 4.262 meter 70 298,340 km Michele Alboreto
09/05/1982 4.262 meter 70 298,340 km John Watson
17/05/1981 4.262 meter 54 230,148 km Carlos Reutemann
04/05/1980 4.262 meter 72 306,864 km Didier Pironi
13/05/1979 4.262 meter 70 298,340 km Jody Scheckter
21/05/1978 4.262 meter 70 298,340 km Mario Andretti
05/06/1977 4.262 meter 70 298,340 km Gunnar Nilsson
16/05/1976 4.262 meter 70 298,340 km Niki Lauda
25/05/1975 4.262 meter 70 298,340 km Niki Lauda

LAY-OUT VAN HET CIRCUIT IN 1973
WELKE RACES WERDEN ER HIER GEREDEN?
DATUM GP LENGTE 1 RONDE AANTAL RONDEN TOTALE AFSTAND OVERWINNING
20/05/1973 4.220 meter 70 295,400 km Jackie Stewart