De geschiedenis van de F1 blijft groeien en groter worden. Steeds nieuwe records worden verbroken

De formule 1, Fia Formula One World Championship is een racesport in de hoogste categorie autosport. De formule 1 bestaat al meer dan 70 jaar. In 1950 werd de eerste race gereden. Door de jaren heen zijn er heel wat records gevestigd en ook weer verbroken. Met iedere nieuwe race wordt er nieuwe geschiedenis geschreven en het einde is nog niet in zicht. Formule 1 auto’s kunnen een snelheid bereiken van 300 km/u en de motor is begrensd op 15000 toeren per minuut, hoger is niet toegestaan.

Lewis Hamilton en Michael Schumacher zijn de meest succesvolle coureurs tot nu toe. Beiden hebben 7 wereldkampioenschappen gewonnen. Door de jaren heen zijn er zeven vrouwelijke coureurs geweest, waarvan twee ook daadwerkelijk een grand prix hebben gereden. Het formule 1 seizoen bestaat uit een serie races die samen de grand prix worden genoemd. De races worden gereden op een gespecialiseerd racecircuit, en in mindere maten in afgezette straten. De resultaten van de verschillende races worden gebruikt om ieder jaar twee wereldkampioenschappen te bepalen. Eentje voor de coureurs en eentje voor de constructeurs. Zowel coureurs als constructeurs moeten in het bezit zijn van een superlicentie.

De formule 1 is afkomstig van grand prix racing van de jaren 20 en 30 van de twintigste eeuw. Formule is afgeleid van de regels die gevoerd moeten worden tijdens de race. Na het einde van de tweede wereldoorlog is er officieel een nieuwe klasse opgericht, daar werden toen al diverse races gehouden. De world divers championship werd echter in 1947 pas officieel. Het eerste kampioenschap werd in 1950 gehouden in Silverstone. Het eerste kampioenschap voor constructeurs vond plaats in 1959.

Het eerste wereldkampioenschap in 1950 werd gewonnen door Giuseppe Farina (Italiaan), Giuseppe reed in een Alfa Romeo Alfetta 159. Tijdens dit eerste seizoen zijn alle overwinningen behaald met Alfa Romeo’s. Giuseppe Farina won met een klein verschil van Juan Manuel Fangio. Juan Manuel won daarna de races een aantal aansluitende jaren, en heeft jarenlang het grootste aantal overwinningen geboekt, totdat Michael Schumacher in 2003 voor de 6e keer wereldkampioen werd. 

In de eerste jaren van de formule 1 was er vooral sprake van Alfa Romeo, Mercedes, Maserati en Scuderia Ferrari. Deze merken waren met hun auto’s ook voor de tweede wereldoorlog al actief. De eerste formule 1 jaren werden vooral gereden met auto’s die voor de tweede wereldoorlog al gefabriceerd waren. In 1952 en 1953 is tijdelijk gereden met formule 2 auto’s, daarna is er weer overgestapt op formule 1. Na 1959 is er een grote verbetering toegepast betreft de auto, de motor lag vanaf dat jaar in het midden van de auto. Na de eerste successen met een auto waarbij de motor in het midden lag, zijn er alleen nog auto’s gemaakt met de motor in het midden.

Bernie Ecclestone is in de jaren 70 begonnen met de commerciële rechten herschrijven. Er wordt ook wel eens gesproken over dat Bernie de formule 1 heeft gemaakt tot wat het nu is. In 1992 werd het concorde agreement vernieuwd, het is voor de derde keer opgesteld in 1997 en het verliep op de laatste dag van 2007. Op het circuit draaide het in de jaren 80 vooral om Mclaren en Williams. Beide coureurs reden vooral in Porsche, Honda en Mercedes. In 1994 is Jos verstappen geplaatste in het team van Schumacher en maakte zijn debuut in tijdens de grand prix in Brazilië. In 2003 is Max verstappen begonnen met formule 1 en in 2005 deed hij voor de eerste keer mee aan een race.

De geschiedenis van de F1 blijft groeien en groter worden. Steeds nieuwe records worden verbroken

Kun je voor elke auto een ANWB-autoverzekering afsluiten?

De ANWB  biedt de mogelijkheid om voor een acceptabele prijs je auto goed te verzekeren. Bij een ANWB autoverzekering kun je voor ieder automerk een verzekering afsluiten. De ANWB heeft 2 varianten autoverzekering namelijk: de reguliere autoverzekering en de veilig rijden autoverzekering. De reguliere autoverzekering is een gewone autoverzekering, met standaard voorwaardes. Bij de reguliere autoverzekering kun je kiezen uit drie opties: WA standaard, waarbij de schade van de tegenpartij wordt vergoed, WA Plus dekt ook de schade van de tegenpartij maar ook diefstal, aanrijdingen van dieren en ruitschade en als laatste Allrisk de term zegt het al, die vergoed alle schades aan zowel de tegenpartij als aan je eigen auto.  

Verder is er nog de mogelijkheid om zekerheid voor inzittenden te verzekeren, een optie om tot 3 jaar na aanschaf van je auto het totaalbedrag terug te krijgen en verkeersrechtsbijstand. De veilig rijden autoverzekering is een autoverzekering waarbij je korting kunt verdienen op de premie van je verzekering voor veilig te rijden. Om dit te kunnen meten wordt er een app gebruikt. De overige voorwaardes van de veilig rijden verzekering zijn gelijk aan die van de reguliere autoverzekering.  De veilig rijden autoverzekering nodigt uit om een veiligere rijstijl te ontwikkelen, wat zowel voor jezelf als voor de verzekeringsmaatschappij goed nieuws is.

Kun je voor elke auto een ANWB-autoverzekering afsluiten?

De nieuwe trend, chip je auto

Je hoort het tegenwoordig steeds vaker dat auto eigenaren hun auto hebben gechipt. Auto’s die tegenwoordig worden verkocht zijn bijna allemaal voorzien van een ECU (electronic control unit). Dit systeem stuurt de auto aan. Als je je auto wilt laten chiptunen worden er wijzigingen aangebracht in dit systeem. Van nature wordt de volle capaciteit van de motor niet benut. Na het chiptunen is dit wel het geval. 

Sommige auto’s zijn tegenwoordig beveiligd tegen chip tunen. Die bevatten dan anti chiptuning beveiliging. Dit houdt niet in dat je auto chippen dan niet mogelijk is. Er zijn veel garages die deze beveiliging gewoon kunnen omzeilen. Er is ook nog een andere mogelijkheid om je auto te tunen, namelijk met powerbox tuning. Dit houdt in dat je de sensoren aanpast die de ECU aansturen. De ECU zal de waardes dan gaan corrigeren. Je houdt het systeem dan als het ware een beetje voor de gek en bereikt daardoor een hoger vermogen.

Chiptuning is verder helemaal legaal in Nederland, en kan gedaan worden zonder dat je auto onherstelbaar beschadigd. Het kan dus geen kwaad om je auto te chip tunen. Verder is het ook nog eens zo dat je door chiptuning in de regel ook minder brandstof gaat verbruiken.

De nieuwe trend, chip je auto

Hoe voorkom je een steenmarter in je auto?

Steenmarters behoren tot de marterachtigen en zijn ongeveer zo groot als een kat. De steenmarter staat wel lager op de poten en heeft een pluimstaart die 26 cm lang kan worden. Een steenmarter vindt het leuk om in huizen, schuurtjes, auto’s en garages te zitten. Een steenmarter is ook graag in de buurt van mensen. 

Een steenmarter kan veel schade aanrichten en kunnen voor veel overlast zorgen. Een steenmarter maakt veel lawaai en zorgt voor stankoverlast. Als het toch zover komt dat een steenmarter auto, garage of huis bereikt, of je wilt voorkomen dat steenmarters je auto, garage of je huis inkruipen kun je gaas spannen. Een steenmarter durft niet over gaas te lopen. Ook zijn er apparaatjes die ultrageluiden produceren waar de marter niet tegen kan. Door een bewegingssensor te gebruiken produceert dit apparaatje dat geluid pas zodra er een marter in de buurt komt. 

Als je wel last krijgt van steenmarters is het goed te weten dat een steenmarter een beschermde diersoort is. Je mag een steenmarter om deze reden niet vangen of verjagen met gif. Doden is om dezelfde reden ook niet toegestaan. Het is dus altijd beter proberen te voorkomen dat je met steenmarters te maken krijgt dan dat je ze moet verjagen.

Hoe voorkom je een steenmarter in je auto?

Wat gebeurt er als je de auto op je naam hebt gezet?

Je hebt je droomauto gevonden of je hebt een boodschappenautootje gekocht om goedkoop van a naar b te rijden. De volgende stap is dan de auto op je naam zetten. Van de oude eigenaar krijg je een tenaamstellingscode mee en een kentekencard. Een tenaamstellingscode bestaat uit twee delen. Zonder deze code kun je de gekochte auto niet op naam zetten. Mocht de oude eigenaar de code kwijt zijn, kan deze online (tegen betaling), op de website van het RDW, opnieuw worden aangevraagd. De auto kan dan echter niet meteen worden overgeschreven omdat het even kan duren voordat deze code binnen is.

Als je de auto hebt overgeschreven, dan krijg je een vrijwaringsbewijs mee voor de oude eigenaar, wordt de oude kentekencard doormidden geknipt of op een andere manier ongeldig verklaard en krijg je zelf een nieuwe tenaamstellingscode mee, tenminste het eerste deel van de tenaamstellingscode dan. Een a twee dagen later volgt er per post een nieuwe kentekencard, en het tweede deel van de tenaamstellingscode. Het is zaak de tenaamstellingscode goed te bewaren. De kentekencard kan zonder problemen in de auto bewaard worden. Zonder tenaamstellingscode kan met deze kaart geen overschrijving worden gedaan.

Wat gebeurt er als je de auto op je naam hebt gezet?

Hallo dit is Sophie Kumpen

Jos en Max Verstappen twee iconen zijn in de formule 1, Jos is actief geweest in de jaren 1994 tot 2003, terwijl Max Verstappen in 2001 de enige rijder was. Jos Verstappen is manager van Max Verstappen.  Sophie Kumpen is echter wat minder bekend. Er zijn niet veel mensen die direct weten wie Sophie is.

Sophie Kumpen is de moeder van Max Verstappen en de vrouw van Jos Verstappen. Sophie Kumpen is in 1975 geboren in Hasselt. Sophie is zelf ook een zeer succesvolle autocoureur geweest en heeft aan diverse races meegedaan. In 1995 heeft Sophie succes gemaakt en heeft zij de Andrea Margutti Trophy te gewonnen. Verder is Sophie in verschillende klassen uitgekomen, onder andere Formula A en Formula K. In 1996 trouwde Sophie Kumpen met Jos Verstappen en is haar carrière op een laag pitje komen te staan. De twee zagen elkaar nooit en omdat Jos Verstappen al volop actief was in de Formule 1 en Sophie nog bezig was met carrière maken is het een logische stap geweest voor Sophie om haar carrière op te geven en niet die van Jos. Max is geboren toen Sophie 23 jaar oud was. Max is altijd van plan geweest om te gaan racen en zijn familie heeft dat altijd volledig ondersteund. 

Hallo dit is Sophie Kumpen

Voordelig indrinken

Een avondje stappen begint vaak met indrinken bij iemand thuis. Ten eerste is het natuurlijk hartstikke gezellig om in informele sfeer samen te zijn, met een hapje en een drankje. Ten tweede is het stukken goedkoper om in huiselijke sfeer en met een goede Heineken aanbieding een beetje in de sfeer te komen. Iedere andere aanbieding is natuurlijk ook een goed idee, het ligt er een beetje aan wat je behoeftes en die van de anderen zijn. Een lekker hapje maakt de avond helemaal af. Dat kan variëren van nootjes tot wat warme snacks uit de frituurpan.

Als de sfeer er dan een beetje lekker in zit, kun je opgedoft en opgetuigd met z’n allen lekker de stad in gaan, om daar in het stamcafé, of in een ander leuk tentje, gezellig met z’n allen de avond verder door te brengen, en het gezellig te maken. Door al een beetje het ijs gebroken te hebben bij het indrinken kan het makkelijk zo zijn dat de avond daar een goede opkikker van krijgt. Natuurlijk kun je na het gezellige avondje in het stamcafé nog even een afzakkertje te nemen opnieuw bij iemand thuis. Dat ligt ook weer aan de behoeftes van jou en van de groep waar je mee omgaat, alles tezamen geeft garantie voor een hele gezellige avond.

Voordelig indrinken